wtorek, 26 października 2021

Czym się różni grafika wektorowa od rastrowej?

 1. Grafika wektorowa

    Inaczej grafika obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.

Formaty grafiki wektorowej:

-SVG (Scalable Vector Graphics) – format oparty na języku XML; promowany jako standard   grafiki wektorowej; umożliwia tworzenie animacji,

-CDR (Corel Draw) – format opatentowany przez firmę Corel Corporation

-SWF (Adobe Flash) – format grafiki wektorowej popularny w internecie; umożliwia tworzenie   animacji, a nawet całych aplikacji,

-EPS (Encapsulated PostScript) – format PostScript z ograniczeniami

-AI - rozszerzenie wewnętrznego formatu plików programu grafii wektorowej Adobe Illustrator.


Najczęściej wykorzystywanymi programami do tworzenia grafiki wektorowej są: 

-Adobe Illustrator, 

-CorelDRAW,

-Inkscape, 

-Xara, 

-3D Studio Max, 

-AutoCAD

    Grafikę wektorową można zapisać w formatach zewnętrznych – odczytywalnych przez różne programy, np. w formacie EPS, PDF, SVG, a także w formatach odczytywanych tylko przez konkretne programy do grafiki wektorowej, np. w CDR (Corel Draw), DWG (AutoCAD). Istnieje możliwość eksportu plików obrazów wektorowych do formatów plików grafiki rastrowej, np. TIFF, JPG lub GIF.

Cechy gra­fi­ki wek­to­ro­wej:

-pełna ska­lo­wal­ność,

-pełna edy­to­wal­ność,

-ogra­ni­czo­ne de­ta­le i efek­ty.

    Ze względu na tę precyzję i szczegółowość, grafiki wektorowe są często wykorzystywane do tworzenia projektów biznesowych, takich jak logo i banery.















2. Grafika rastrowa

    Inaczej bitmapa - prezentacja obrazu za pomocą matrycy punktów w postaci prostokątnej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputeradrukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. W systemach komputerowych grafika rastrowa jest przechowywana w sposób skompresowany (stratnie lub bezstratnie) albo nieskompresowany w wielu formatach plików graficznych.

Tryby kolorów:

-Tryb RGB (miliony kolorów)

-Tryb CMYK (drukowanie czterema kolorami)

-Tryb indeksowany (256 kolorów)

-Tryb skali szarości (256 odcieni szarości)

-Tryb bitmapowy (2 kolory)

    Grafika rastrowa wykorzystywana jest przede wszystkim do zapisu zdjęć oraz projektów na nich bazujących. Jest także najpowszechniejszym formatem wykorzystywanym w sieci. Najczęściej spotykanymi formatami plików rastrowych są JPG, PNG, GIF (pliki płaskie o różnych możliwościach kompresji), PSD czy TIFF.

Formaty plików rastrowych:

-JPEG (Joint Photographic Experts Group) – niewątpliwie najpopularniejszy format plików graficznych z kompresją stratną; używany zarówno w sieci internet (obsługiwany przez prawie wszystkie przeglądarki), jak i w aparatach cyfrowych

-JPS (JPG Stereo) – najpopularniejszy format prezentacji obrazów stereoskopowych, obrazy dla prawego i lewego oka zapisane są obok siebie

-JPEG 2000 – nowsza wersja formatu JPEG, oferująca lepszą kompresję,
DjVu – format stworzony do przechowywania zeskanowanych dokumentów w formie elektronicznej

-TIFF (Tagged Image File Format) – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej, jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowywanie kanału alfa.

Używające kompresji bezstratnej:


-TIFF – patrz wyżej

-PNG (Portable Network Graphics) – popularny format grafiki (szczególnie internetowej); obsługiwany przez większość przeglądarek WWW; obsługuje kanał alfa,

-GIF (Graphics Interchange Format) – popularny format grafiki (szczególnie internetowej); obsługiwany przez prawie wszystkie przeglądarki WWW; może przechowywać wiele obrazków w jednym pliku tworząc z nich animację; obsługuje przeźroczystość monochromatyczną (pełna przeźroczystość lub wcale),

-BMP – oferuje zapis z kompresją RLE lub bez kompresji (powszechniejszy), wykorzystywany m.in. przez program MS Paint

-FLIF – format zapisu grafiki rastrowej oferujący kompresję bezstratną, pliki w tym formacie są znacznie mniejsze w porównaniu z plikami w formatach PNG, JPEG, BPG, czy WebP, prace nad formatem nie zostały jeszcze ukończone.


Bez kompresji:


-XCF (eXperimental Computing Facility) – mapa bitowa programu GIMP; może przechowywać wiele warstw,

-XPM – format zapisu plików przy pomocy znaków ASCII,

-PSD – mapa bitowa programu Adobe Photoshop; może przechowywać wiele warstw.

Najczęściej wykorzystywanymi programami do tworzenia grafiki rastrowej są:

  • -Adobe Photoshop
  • -Paint Shop Pro
  • -GIMP
  • -MyPaint
  • -Microsoft Paint (dawniej Paintbrush) dołączony do Windows
  • -Paint.NET
  • -Pixel

  • Cechy grafiki rastrowej:

- bez kompresji kolor każdego piksela jest definiowany pojedyńczo

- obrazki często składają się z kolorowych kwadratów

- wysokość i szerokość pixmapy są liczone w pikselach








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz